2019-08-28 10:27Pressmeddelande

Pressvisning av utställningen "Jag ser dig – fotograf Ida Ekelund"

Ida Ekelund. Foto: Maria Jonn. Ida Ekelund. Foto: Maria Jonn.

Våren 2012 görs ett spännande fynd i ett hus i Lund. När ett gammalt golv rivs upp hittar lägenhetsägarna tusentals fotografiska glasplåtar under brädorna. Utställningen Jag ser dig – fotograf Ida Ekelund berättar om upptäckten av denna fotografiska skatt och om den tidigare nästan okända fotografen bakom bilderna.

Vem var Ida Ekelund och hur kom det sig att hon blev fotograf? Vilka var hennes kunder och hur såg fotografens arbete och ateljé ut i början av 1900-talet? Utställningen visar också ett hundratal av de fotografier som hittades under golvet. De flesta är tagna på 1920-talet.

Från Nöden till egen firma
Ida Ekelund föds 1884 i Lund och växer upp i stadsdelen Nöden. De som bor där tillhör Lunds allra fattigaste och mest trångbodda. När Ida är tre år dör hennes far, bara 32 år gammal. Modern försörjer familjen genom att sy kläder och städa åt folk.

1912 blir Ida Ekelund anställd som fotografibiträde i Maria Jonns firma (Maria var syster till den ännu mer kända lundafotografen Lina Jonn). Maria Jonn är då död sedan två år tillbaka och en tredje syster äger företaget. Sju år senare övertar Ida verksamheten och driver den vidare under namnet Atelier Jonn – Ida Ekelund.

Särskild talang
Ida Ekelund hade en särskild talang som är svår att förvärva – hon kunde få kunderna att slappna av och känna sig bekväma framför kameran. Det skapade en möjlighet för fotografen att verkligen ”se” sina modeller, att komma dem riktigt nära. Ida hade en bred kundkrets. Till atéljen kom fabriksarbetare, studenter, butiksbiträden, grevinnor och professorer. Viktiga livshändelser som konfirmation, studentexamen och bröllop förevigades. Här togs också foton till pass och körkort, eller fina bilder att ge bort till släkt och vänner.

I början av 1930-talet lägger Ida ner sin verksamhet, som inte bär sig då det är ekonomiskt dåliga tider. Hon försörjer sig sedan som hembiträde och städerska. 1982 dör Ida Ekelund, 98 år gammal.

Nästan 8 000 bilder tillgängliga
När Idas bilder kommer till Kulturen ett knappt år efter fyndet under golvet börjar ett omfattande arbete med att rengöra, dokumentera och digitalisera glasplåtarna. Tyvärr är många bilder skadade, men till slut kan nästa 8 000 bilder bevaras och finns nu tillgängliga för allmänheten i museets databas Carlotta.

Utställningen berättar också om hur fotografering gick till under tidigt 1900-tal. I det rum som gestaltar Idas atélje kan besökarna ta egna porträtt framför en stor fondmålning, som skapats speciellt för utställningen med inspiration från förlagor från tiden.

Hjälp av släktingar
Vi har haft ett väldigt bra samarbete med släktingar till Ida Ekelund, som bidragit med minnen och även lånat ut Idas privata fotoalbum. Under pressvisningen kommer Eva Tegner, som är Idas brorsbarnbarn, att vara med och berätta om sina egna och familjens minnen av Ida.

Utställning: Jag ser dig – fotograf Ida Ekelund

Utställningsperiod: Invigs 2019-09-07 och visas tillsvidare (flera år).

Plats: Kulturen i Lund, Tegnérsplatsen i Lund. Utställningen visas i Lindforska huset.

Pressvisning: Fredagen den 6 september kl 10.30. Utställningsproducent Viveca Ohlsson och intendent Anders Jansson berättar om utställningen. Eva Tegner, Idas Ekelunds brorsbarnbarn, berättar om sina och familjens minnen av Ida.

Invigning: Lördagen den 7 september kl 13.00

Pressbilder: Bifogas, se nedan. För att ladda ner en bild högupplöst, klicka upp bilden och klicka sedan på knappen ”ladda ner”. Ni får gärna fotografera under pressvisningen.

Länk till alla Ida Ekelunds bilder i Kulturens databas Carlotta: https://tinyurl.com/carlida

Viveca Ohlsson, utställningsproducent och Kulturens fotograf, viveca.ohlsson@kulturen.com, 046-35 04 93.

Anders Jansson, intendent på Kulturen och med i utställningsgruppen, anders.jansson@kulturen.com, 046- 35 04 22.

Kulturen i Lund är ett museum som sträcker sig över två kvarter i centrala Lund, fyllda med kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i husen och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur. Vi har även en bred programverksamhet för alla åldrar.

Relaterad media