2015-03-27 07:00Pressmeddelande

Visning av GAN på Kulturen 50 år efter konstnärens bortgång

På söndag 29 mars är det 50 år sedan konstnären GAN (Gösta Adrian-Nilsson 1884–1965) gick bort. Detta uppmärksammar Kulturen i Lund med en visning av hans konst. Jan Torsten Ahlstrand, tidigare chef för Skissernas museum och GAN-kännare, berättar och visar konstverk av GAN i utställningen Modernismen. GAN var pionjär inom modernismen och Kulturen har den mest omfattande samlingen av hans verk.

GAN föddes i Lund och växte upp i stadsdelen Nöden. Efter studentexamen studerade han konst vid Teknisk selskabs skole i Köpenhamn åren 1904–1905. År 1907 debuterade han som konstnär och studerade sedan i Köpenhamn och Berlin. I Berlin kommer GAN i kontakt med de tyska Der Sturm-konstnärerna.

GAN tillbringade åren 1920-25 som konstnär i Paris som då är konstens arena. På världsutställningen i Paris 1924 får GAN sin första internationella utmärkelse och här möter han konstnären Fernand Léger som inspirerar honom. I Paris möter GAN också silversmeden Wiwen Nilsson från Lund, en början på ett konstnärligt samarbete och en livslång vänskap.

GAN skapade en helt egen kubistisk stil influerad av modern teknologi och maskulinitet. Han avbildar ofta sjömän, atleter och militärer, ett uttryck för hans homosexuella läggning. Han ser en särskild frihet hos det primitiva. Som en ”fången vilde” längtar han bort från det borgerliga livet. Bland sjömännen i Stockholms nattliv finner GAN sin vilda djungel. Sjömannen förkroppsligar drömmen om resan mot det fjärran annorlunda och här hämtar han det vildas kraft till konsten.

GAN avled i Stockholm 29 mars 1965 och ligger begravd på Norra kyrkogården i Lund.

Evenemang: Jan Torsten Ahlstrand visar GAN

Tid: Söndag 29 mars, kl 15.00-15.45

Plats: Kulturen, Tegnérsplatsen i Lund

För mer information: Charlotte Åkerman, avdelningschef för Samlingar, 046-35 04 16, charlotte.akerman@kulturen.com

Pressbilder: Bifogas, scrolla ner och klicka på bilderna för att ladda ner högupplösta versioner

Kulturen är två kvarter i centrala Lund fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i våra hus och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur.  Dessutom har vi programverksamhet för alla åldrar. Verksamheten drivs sedan 1882 av en ideell förening, med verksamhetsbidrag från Lunds kommun och Region Skåne. Förutom friluftsmuseet i Lund har Kulturen även flera andra besöksmål, t ex Kulturens Östarp, Tegnérmuseet och Hökeriet.