2014-02-11 08:00Pressmeddelande

Stor utställning om Gudrun Sjödén på Kulturen i Lund

Den 4 maj öppnar Kulturen i Lund en stor retrospektiv utställning om Gudrun Sjödén. Det är första gången en utställning produceras om denna oerhört framgångsrika svenska kläddesigner, som säljer sina kläder över hela världen. I utställningen kliver man rakt in i Gudruns färgstarka värld med inspiration från naturen och nordens kultur, kryddad med inslag från hela världen. Besökaren får ta del av hennes kreativa process och hennes utveckling under snart 40 år som designer.

– Det var verkligen dags för en utställning om Gudrun Sjödéns design. Det är många som inte vet hur framgångsrik hon är, säger Anna Sanfridsson som är utställningsproducent på Kulturen.

Gudrun Sjödén har växt från ett litet familjeföretag i mitten av sjuttiotalet till en företagsgrupp med 230 anställda som omsätter en halv miljard kronor om året. I Tyskland säljer hennes kläder och hemtextiler som allra bäst. Denna svenska designer skapar kläder som hon själv tycker om, funktionella och färgstarka i rena naturmaterial och designade för att hålla länge.

I utställningen får man ta del av Gudrun Sjödéns tankar kring entreprenörskap och miljötänk. En lång catwalk med klädkombinationer på provdockor och en kavalkad av kataloger visar hur hennes design har utvecklats genom åren och samtidigt behållit sin kärna. Man får kika in i Gudruns kreativa ateljé i skärgården, och dessutom berättar några skånska kvinnor i ord och bild om sin relation till Gudrun och hennes kläder. ”Vi är starka kvinnor som skiter i vad folk tycker, man ingår i ett systerskap där man ofta ger varandra komplimanger”, säger en av kvinnorna.

Färgstarka och ofta voluminösa kläder på medelålders kvinnor kan provocera, det händer att man blir kallad Kulturtant när man bär Gudrun Sjödéns kläder. Men att vara Kulturtant är bra mycket bättre än att etiketteras som flykting eller invandrare. Det tycker Gudrun-kvinnan Ana Robaina Ancizar som kommer från Kuba. Med utställningen på Kulturen vill vi väcka debatt och medvetenhet om hur kläder och identitet hänger ihop, och i vilken utsträckning medelålders kvinnor kan klä sig som de vill.

År 2016 har företaget Gudrun Sjödén funnits i 40 år. På Kulturen värmer vi upp inför firandet med en utställning som berättar om personen, designern och företagaren Gudrun Sjödén.

Utställning: Gudrun Sjödén – 40 år av inspiration.

Plats: Kulturen, Tegnérplatsen i Lund.

Utställningsperiod: 4 maj 2014–6 januari 2015.

Pressvisning: På Kulturen  tisdagen den 29 april kl 14.00, med Kulturens utställningsproducent Anna Sanfridsson och Gudrun Sjödén.

Pressbilder: Bifogas, för andra önskemål kontakta Viveca Ohlsson på Kulturen:  viveca.ohlsson@kulturen.com,  046-35 04 93

Anna Sanfridsson, utställningsproducent, 046-35 04 69, anna.sanfridsson@kulturen.com
Maria Bohlin, informatör, 046-35 04 47, maria.bohlin@kulturen.com

Kulturen är två kvarter i centrala Lund fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i våra hus och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur.  Dessutom har vi programverksamhet för alla åldrar. Verksamheten drivs sedan 1882 av en ideell förening som välkomnar alla att bli medlemmar. Förutom friluftsmuseet i Lund har Kulturen även flera andra besöksmål, t ex Kulturens Östarp, Tegnérmuseet och Hökeriet.