2012-06-26 08:34Pressmeddelande

Sommarlovsaktiviteter på Kulturen

Just nu är det sommardagar på Kulturen med mängder av olika aktiviteter för alla åldrar. För de yngre besökarna bjuds det bl a på en mängd olika sommarlovsaktiviteter på tisdagar och torsdagar varje vecka ända fram till den 9 augusti. Det blir allt från spökteckningar till medeltida smycken. Pressen är välkommen att delta på tisdagens och torsdagens aktiviteter som leds av Kulturens pedagog Yvonne Andersson.

SOMMARLOVSAKTIVITETER PÅ KULTUREN

Tisdag 26 & torsdag 28 juni kl 13-14:
Metropolis - upplev medeltiden på Kulturen och tillverka din egen skinnpung.

Tisdag 3 & torsdag 5 juli kl 13-14:
Alfons Åberg - vi läser högt ur boken ”Vem spökar Alfons Åberg?” Därefter ritar vi spöken.

Tisdag 10 & torsdag 12 juli kl 13-14:
Medeltida böcker - vi tittar närmare på medeltidens illustrerade böcker och prova på tekniker som munkarna använde.

Tisdag 17 & torsdag 19 juli kl 13-14:
Medeltida böcker -vi tittar närmare på medeltidens illustrerade böcker och prova på tekniker som munkarna använde.

Tisdag 24 & torsdag 26 juli kl 13-14:
KONSTiga krukor – vi tittar i trädgården och hämtar inspiration till att skapa egna dekorerade blomkrukor.

Tisdag 31 juli & torsdag 2 augusti kl 13-14:
Smycka dig - vi tillverkar smycken med inspiration av pärlor från medeltida Lund.

Tisdag 7 & torsdag 9 augusti kl 13-14:
KONSTiga krukor – vi tittar i trädgården och hämtar inspiration till att skapa egna dekorerade blomkrukor.

Materialkostnad 30 kr per barn. Vuxna betalar entréavgift.
Boka platswww.kulturen.com

PROVA PÅ GAMLA LEKAR
Under veckan som går kan man även prova på gamla lekar måndag, onsdag och fredag. Ta med barnen och prova på gamla lekar. Kulturens pedagog Yvonne Andersson guidar.

Måndag 25 juni kl 14.00-14.45
Onsdag 27 juni kl 14.00-14.45
Fredag 29 juni kl 14.00-14.45

Pris Fri entré för barn och medlemmar
Bokning Ingen föranmälan

Se hela sommarprogrammet på www.kulturen.com

Yvonne Andersson, museipedagog, tel 046-35 04 44
Erik Roman, pressansvarig, tel 046-35 04 47

Kulturen är en kulturhistorisk oas mitt i Lund med hus från olika tider, från land och stad. Verksamheten utgår från stora museisamlingar av såväl sydsvenskt material som världskultur. I drygt trettio kulturhistoriska byggnader visas utställningar om kulturhistoria, hantverk, konst och design. Här kan besökare ta del av en unik värld med program, traditionsfirande, restaurang och en fin lekplats. Verksamheten omfattar även arkeologi, byggnadsvård och annan uppdragsverksamhet. Kulturen är en ideell förening där alla kan bli medlemmar!