2013-02-07 05:15Pressmeddelande

Pressvisning av utställningen Vem är jag?

Söndagen den 17 februari kl 14 öppnar en ny barn och familjeutställning på Kulturen - Vem är jag? I utställningen visas kopior av självporträtt gjorda av kända konstnärer och barn från olika delar av världen. Här får du möjlighet att fundera på vem du är och skapa ditt eget självporträtt. Utställningen sker i samarbete med Internationella barnkonstmuseet och Nationalmuseum i Stockholm.

En resa i självporträttets värld
Utställningen Vem är jag? är en resa i självporträttets värld och ger en inblick i hur barn och konstnärer har undersökt olika frågor, idéer och drömmar genom att vrida uppmärksamheten på sig själva. Här visas barns självporträtt från Internationella Barnkonstmuseets samlingar och kopior av kända konstnärers självporträtt från Nationalmuseum och Kulturens egna samlingar.

Vad är ett självporträtt?
På 1500-talet började konstnärer att måla av sig själva. De smög in sitt ansikte i religiösa och historiska målningar. Självporträttet fungerade som en autograf och var ett sätt för konstnären att bli odödlig. Samtidigt blev det populärt att samla på konstnärsporträtt. Självporträtten var också intressanta för beställarna av konst eftersom de visade upp en målares skicklighet, stil och teknik. Konstnären Rembrandt – som finns med i utställning är speciellt känd för sin serie av självporträtt och idag har nästan varenda konstnär avbildat sig själv.

Vem är jag?
Är en fråga som i alla tider har sysselsatt människor. I tonåren är den ständigt närvarande och ofta söker man svaret framför spegeln. Man testar olika frisyrer och smink, experimenterar med ansiktsuttryck och kroppsspråk. Vår förhoppning är att ni genom barnens och konstnärernas ögon följer med på en spännande resa runt världen och utforskar deras drömmar, känslor och tankar.

Invigning söndag 17 februari kl 14-16
Under invigningsdagen blir det visning och bildverkstad med museipedagog Olle Ekström samt saft och kakor. Fri entré för barn och medlemmar.

Utställningen Vem är jag? visas på Kulturen 17 februari - 9 juni 2013

Pressvisning tisdag 12 februari kl 11
Museipedagog Olle Ekström visar utställningen tillsammans med Kulturens utställningsproducent Yvonne Andersson.

Yvonne Andersson, utställningsproducent, Kulturen, tel 046 35 04 44
Erik Roman, pressansvarig, Kulturen, tel 046 35 04 47

Kulturen är två kvarter i centrala Lund fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i våra hus och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur.  Dessutom har vi programverksamhet för alla åldrar. Verksamheten drivs sedan 1882 av en ideell förening som välkomnar alla att bli medlemmar. Förutom friluftsmuseet i Lund har Kulturen även flera andra besöksmål, t ex Kulturens Östarp, Tegnérmuseet och Hökeriet.