2020-09-15 11:16Pressmeddelande

Pressvisning av "TILT! – Flipperspelens kultur och historia"

Foto: Jessica Ljung, KulturenFoto: Jessica Ljung, Kulturen

Utställningen TILT! – Flipperspelens kultur och historia berättar om flipperspelens spännande tekniska, konstnärliga och kulturella historia, från det tidiga 1800-talets Fortunaspel till dagens digitala varianter. Gemensam pressvisning för TILT! och Mopeden – en svensk designhistoria den 25 september kl 10.30.

Under 1960- och 70-talen fanns flipperspelen överallt – på kaféer, restauranger och i bowlinghallar. Ungdomar hängde i spelhallar och många äldre förfasade sig. Idag är spelen omhuldade nostalgiobjekt som återfinns hos privatsamlare. Utställningen berättar om flipperspelens och flipperspelandets historia i Sverige, och visar upp konstnärliga motiv som pryder flipperspelens backboxglas och spelplaner. Här visas också hela flipperspel och vissa får man provspela!

Historiskt fynd visas för första gången
Industri-Aktiebolaget UMA var ett företag i Åmål, som bland annat tillverkade sängar. Ingenstans verkar det finnas dokumenterat att man där – gissningsvis i slutet på 30-talet – också tillverkat ett flipperspel, som man givit namnet Diamant. Men vid en lagerröjning 2019 hittades spelet av en tillfällighet av Urban Berg och Joakim Samuelsson från Jönköping. I samband med invigningen av TILT! på Kulturen i Lund är det också första gången – i alla fall i modern tid – som detta spel visas upp.

TILT! – Flipperspelens kultur och historia  är producerad av två av landets storsamlare och kännare av flipperspel, Mats Holmqvist och Claes Johansson, i samarbete med Västergötlands museum.

TILT! invigs samma dag som utställningen Mopeden – en svensk designhistoria (se separat pressmeddelande i Kulturens pressrum). Under pressvisningen den 25 september visas båda utställningarna.

Utställning: TILT! – Flipperspelens kultur och historia

Plats: Kulturen i Lund, Tegnérsplatsen 6 i Lund.

Utställningsperiod: 26 september 2020–21 februari 2021

Pressvisning: Fredagen den 25 september kl 10.30 på Kulturen i Lund. Pressvisning av två nya utställningar. Kort inledning med utställningschef Christian Penalva, sedan visar utställningsproducent Mats Holmqvist utställningen TILT! – Flipperspelens kultur och historia. Efter det visar utställningsproducent Claes Johansson utställningen Mopeden – en svensk designhistoria.

Invigning: 26 september 2020, läs mer i vårt kalendarium

Pressbilder: Bifogas, se presskit nedan. (Fler bilder kommer att läggas till i presskitet strax innan invigningen, när den färdiga utställningen är fotograferad.)

Kontakt:

Mats Holmquist, utställningsproducent, mats@kubenredovisning.se, 0704-97 31 91

Christian Penalva, utställningschef på Kulturen, christian.penalva@kulturen.com, 046-35 04 29

Kulturen i Lund är ett museum som sträcker sig över två kvarter i centrala Lund, fyllda med kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i husen och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur. Vi har även en bred programverksamhet för alla åldrar.

Carina Rundberg
Koordinator