2015-09-03 07:47Pressmeddelande

Pressvisning Africa is a Great Country – Jens Assur

Med utställningen Africa is a Great Country flyttar det urbana Afrika in på Kulturen. Fotografen Jens Assur har rest runt till tolv afrikanska storstäder med en storformatskamera med enorma negativ som ger skärpa åt alla detaljer, en kamerautrustning som väger 70 kilo. Han har backat iväg från individen och fångat samhället och det sammanhang som människan lever i.

Som fotoreporter på Expressen var Jens Assur under femton år med och skapade en ensidig bild av Afrika – konflikter och katastrofer, svältande barn och sjuka föräldrar, barnsoldater och kåkstäder. Behovet av att visa en mosaik i stället för en monokrom bild resulterade i en utställning och en bok, båda med namnet Africa is a Great Country

Titeln är en anspelning på mångas bristande kunskaper om den stora kontinenten Afrika. Skillnaderna mellan de olika länderna är enorma. Men det är ändå främst de likheter som börjar växa fram som vi ser i Assurs bilder. Den snabbt växande medelklassen, nya konsumtionsmönster och stora utländska (i många fall kinesiska) investeringar som blir till stora byggprojekt.

It-utvecklingen och spridningen av mobiltelefoner, internet och sociala medier skapar nya möjligheter, men moderniseringens baksidor är många, med allt längre bilköer och växande fysiska och sociala murar.

Utställningen har visats i flera städer i Sverige och även i tre afrikanska huvudstäder. Nu är det skåningarnas tur att ta del av Jens Assurs bilder. Africa is a Great Country ingår också i Malmö Fotobiennal.

Under pressvisningen berättar Kulturens fotograf Viveca Ohlsson om utställningen. Jens Assur kommer till invigningen och invigningstalare är Stefan Jonsson som är professor vid Institutet för forskning om migration, etnicitet och samhälle vid Linköpings universitet. Han är också författare till flera uppmärksammade böcker om bland annat västerlandets koloniala arv samt kritiker på Dagens Nyheter.

Om Jens Assur:
Jens Assur är född 1970 i Jämtland. 1990 anställdes han som fotograf på Expressen där han gjorde en rad uppmärksammade bildreportage, bland annat från Somalia, Rwanda och Sydafrika. Sedan 1997 arbetar han med fördjupande projekt inom foto, konst och film i sitt företag Studio Jens Assur. Ofta handlar hans arbeten om att väcka samhällsdebatt och engagemang kring samtiden och vår gemensamma värld.

Pressvisning: Torsdagen den 10 september kl 10.30.

Invigning: Söndagen den 13 september kl 14.00.

Plats: Kulturen, Tegnérsplatsen i Lund

Pressbilder: bifogas, scrolla ner och klicka på en bild för att ladda ner den högupplöst.

Viveca Ohlsson, utställningsproducent och fotograf på Kulturen, 046-35 04 93, viveca.ohlsson@kulturen.com

Maria Bohlin, informatör, 046-35 04 47, maria.bohlin@kulturen.com

Kulturen är två kvarter i centrala Lund fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i våra hus och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur.  Dessutom har vi programverksamhet för alla åldrar. Verksamheten drivs sedan 1882 av en ideell förening, med verksamhetsbidrag från Lunds kommun och Region Skåne. Förutom friluftsmuseet i Lund har Kulturen även flera andra besöksmål, t ex Kulturens Östarp, Tegnérmuseet och Hökeriet.