2011-10-25 08:56Pressmeddelande

På söndag öppnar Popstad Lund - pressvisning torsdag 27 okt kl 11

På söndag öppnar Popstad Lund på Kulturen. Arbetet med utställningen har pågått sedan januari 2010 då en sida på Facebook skapades av Petter Lönegård, Martin Persson och Anders Mildner. Här började fler och fler facebook-användare bidra med minnen och bilder. Ett år senare startade Kulturen insamlingen av föremål till utställningen, som invigs på söndag den 30 oktober kl 14.

Pressvisningen sker torsdag 27 oktober kl 11 och då erbjuder vi även möten med personer som medverkat på olika sätt.

Utställningen: Popstad Lund – 25 år av engagemang
Mellan 1971 och 1996 var Lund en musikalisk metropol. Hit kom världsartisterna och här startade många svenska musiker sin karriär. Musik- och artistlivet blomstrade och satte sin prägel på hela Lund och påverkade dess utveckling. Kulturen berättar denna Lundahistoria tillsammans med de som var med under denna period. Det handlar därför inte bara om musiker utan även om arrangörer, föräldrar, politiker, grannar och om alla de som lyssnade och dansade.

Utställningen har två inriktningar. Den ena handlar om musiklivet och populärkulturen i Lund under åren 1971-1996. Det unika är att utställningen helt bygger på personliga berättelser, föremål, kunskap och minnen som personer utanför museet bidragit med. Via insamlingskvällar och turnébuss och kontakter med många människor har vi fått in ett fantastiskt material. Ett urval av detta utgör nu basen i utställningen.

I den andra utställningsdelen är besökaren huvudperson. Här finns scen, smink, kläder och instrument för den som själv vill prova på. Välkommen att inta scenen! Har du ett band som vill spela? Scenen kan lånas kostnadsfritt under ordinarie öppettider. Den bokas via kulturen.com/bokning

Utställningen pågår 30/10 2011 - 13/1 2013

PRESSVISNING TORSDAG DEN 27 OKT KL 11

Medverkande från Kulturen:

Caroline Owman, chef för Kulturens utställningsavdelning
Sofie Bergkvist, projektledare Popstad Lund
Håkan Kihlström, pedagog och scenansvarig
Johanna Lisberg Jensen, programansvarig
Lena Hilbertsdotter, scenograf

Gäster:

Martin Persson, en av initiativtagarna till Popstad Lund. Drev under flera år lundaföretaget Apollon som producerade rockvideor. Martin Persson har bl a bidragit med sin Grammis till utställningens "kuriosakabinett" som även innehåller en rad andra unika dyrgripar från Popstadstiden.

Mats Zetterberg, skivbutiksägare och sångare i lundabandet Fiendens Musik. Mats har bl.a. bidragit med skivor och material till utställningens "skivbutik" som han visar tillsammans med Magdalena Väpnargård.

Magdalena Väpnargård, musikjournalist och programledare/producent på Sveriges Radio som följt musiklivet i Lund under många år. Magdalena har bidragit med föremål och expertkunskap samt är speakerröst för en del av musiken i utställningen.

Michaele Lagerkrantz, bidrog tidigt med en bild på sitt pojkrum som det såg ut 1983. I utställningen har pojkrummet återskapats och Michaele finns på plats för att få uppleva det igen och berätta om varför det såg ut som det gjorde.

Caroline Owman, chef för Kulturens utställningsavdelning med förflutet som sångerska i flera Lunda- och Malmöband. Caroline har agerat bollplank kring skapandet av utställningen.

Välkommen!

Sofie Bergkvist, projektledare 046 35 04 09
Erik Roman, pressansvarig 046 35 04 47

Kulturen är en kulturhistorisk oas mitt i Lund med hus från olika tider, från land och stad. Verksamheten utgår från stora museisamlingar av såväl sydsvenskt kulturhistoriskt material som världskultur. I drygt trettio kulturhistoriska byggnader visas utställningar om kulturhistoria, hantverk, konst och design. Här kan besökare ta del av en magisk värld med program, traditionsfirande, restaurang och en fin lekplats. Verksamheten omfattar även arkeologi, byggnadsvård och annan uppdragsverksamhet. Kulturen är en ideell förening där alla kan bli medlemmar!