2020-11-24 09:03Pressmeddelande

Kulturens arkeologer undersöker lämningar från medeltida gård i centrala Lund

Skärvor av stengodskrus, troligen importerat från Tyskland under 1300-taletSkärvor av stengodskrus, troligen importerat från Tyskland under 1300-talet

Just nu pågår en arkeologisk undersökning på Kastanjegatan i centrala Lund, mellan Parantesen och Smålands Nation.  Kulturens arkeologer undersöker lämningar efter en gård som dateras till 1100-1300-tal. Pressvisning onsdag 25 november kl 14.00.

Den äldsta kartan över bebyggelsen i den här delen av Lund är från slutet av 1700-talet, och där finns inte gården med. Den har alltså försvunnit innan dess. Men eftersom vi gjorde en förundersökning i december förra året visste vi att det fanns lämningar på platsen. Nu har vi hittat en stor mängd keramik, tillsammans med byggnadslämningar som till exempel lergolv och syllstenar.

Den arkeologiska undersökningen görs inför att Kudu AB ska uppföra ett nytt bostadshus på platsen. Den 1 december ska undersökningen vara avslutad i fält, därefter fortsätter arbetet med att tvätta fynd och sammanställa resultatet.

Pressvisning:
Onsdag 25 november 2020 kl 14.00  visar vi en del av fynden och berättar mer under en pressvisning.

Plats:
Kastanjegatan 5 i Lund, på baksidan. (Kvarteret Gyllenholm 14, Lilla Råby bytomt)

Pressbild:
Bifogas, se nedan. För att ladda ner en högupplöst bild, klicka först upp bilden och klicka sedan på knappen "Ladda ner". Ni är välkomna att fotografera under pressvisningen.

Kontakt:
Linnea Lidh, arkeolog på Kulturen, 046-35 04 07.

Kulturen är en ideell förening som driver museer i Lund och Sjöbo kommun. Huvuddelen av den publika verksamheten utförs på Kulturen i Lund. Vi arbetar med pedagogik och vi utför vetenskaplig verksamhet inom hela det kulturhistoriska fältet. Vi genomför också arkeologiska uppdrag och uppdrag inom bebyggelseantikvarisk verksamhet.