2024-03-19 11:44Pressmeddelande

Kulturens 90:e årsbok släpps lördag 23 mars

Kulturens årsbok 2024, ett säkert vårteckenKulturens årsbok 2024, ett säkert vårtecken

Kulturens årsbok 2024 släpps lördag 23 mars! Årets tema har koppling till (och bär samma titel som) vårens stora utställning, 2 tjugotal, som invigs dagen före.

Nedan citeras text på omslagets baksida:

Kulturens årsbok 1924! Förlåt, 2024.

Följ med Kulturen på en resa tillbaka till 1920-talet, ett väldigt spännande årtionde som valts som tema till årsboken 2024 med anledning av den nya utställningen 2 tjugotal. 1920-talet är ett årtionde av återhämtning efter första världskriget, en tid präglad av hopp, industrialisering och urbanisering, men också av förtvivlan och ekonomiskt sammanbrott. Kvinnor får rösträtt, stora framsteg görs inom teknologi, ekonomi och medicin. Det är en tid av kulturell blomstring (”The Roaring Twenties”): jazz, modern dans, filmindustri och litterära rörelser – stor kreativitet och självuttryck. Modernismen gör sitt intåg och nya konstnärliga riktningar och stilar präglar den svenska kulturscenen. Utforska detta mångfasetterade decennium i Kulturens årsbok 2024 med en mångfald av nedslag i 1920-talet, rikt illustrerad med bilder från Kulturens samlingar. En spännande och lärorik läsning väntar!

Innehåll och författare

För närmare uppgifter, se denna sida.

Ingår i alla medlemskap, och kan köpas

Årsboken finns tillgänglig från och med lördag 23 mars. Boken ingår i alla medlemskap och Kulturens medlemmar är varmt välkomna att hämta ut ett exemplar i museibutiken. Boken finns också till försäljning i museibutiken för 250 kr.

Vår 90:e årsbok sedan starten 1935

Kulturens årsbok började att ges ut 1935. Det var den som svarade för den dramatiska ökningen av föreningens medlemsantal och därmed skapade ekonomiska förutsättningar för den kommande moderniseringen av verksamheten under 1940- och 50-talet. Årets årsbok blir den 90:e volymen i ordningen!

De senaste årens titlar

2023 – Mönster
2022 – Kaffe – en het historia
2021 – Arkeologi

Digitaliserade årsböcker 1935–2023

Kulturens årsböcker 1935–2023 är tillgängliga för alla, helt gratis, i digitaliserad form.

För frågor om årsboken

Kontakta huvudredaktör Johan Hofvendahl, 046-35 04 25, johan.hofvendahl@kulturen.com

Kulturen i Lund är ett museum som sträcker sig över två kvarter i centrala Lund, fyllda med kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i husen och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur. Vi har även en bred programverksamhet för alla åldrar.