2013-11-28 11:52Pressmeddelande

Kulturen slår upp portarna till julstöket

Det traditionella julstöket på Kulturen pågår den 30 november och 1 december klockan 11-17.   I dagarna två bjuder denna stämningsfulla julmarknad på julaktiviteter för hela familjen. Och i friluftsmuseets hus från olika tider kan man se julens alla förberedelser på traditionellt vis.

Under Julstöket myllrar det av hantverkare och försäljare inomhus och utomhus på Kulturen.  Det bjuds också på luciatåg, levande musik, julpyssel och doften av brända mandlar och glögg. I husen sprakar det i de öppna spisarna och det berättas historier om de som en gång bott och firat sin jul här.

– För många har det blivit en tradition att besöka vår julmarknad varje år, berättar Johanna Lisberg Jensen, programarrangör på Kulturen. Hela museet präglas av en genuin julstämning med plats för såväl gamla som nya traditioner.

På Kulturen har man anordnat julmarknad sedan slutet av 1960-talet och traditionen håller i sig. En nyhet för i år är att det görs knäckäpplen i Bosmålatorpet som besökarna gärna får vara med och provsmaka. Och runt om i husen pågår ännu mer julförberedelser än vanligt. Här finns julupplevelser för alla, oavsett ålder!

Öppettider: Lördag 30 november och söndag 1 december kl 11-17.

Entré: 90 kr, pensionär 60 kr, 45 kr för studenter, gratis för barn och Kulturens medlemmar.

Foton: För frågor kring julstökets bilder kontakta Kulturens fotograf Viveca Ohlsson, 046-35 04 93, viveca.ohlsson@kulturen.com

Johanna Lisberg Jensen, programarrangör och huvudansvarig
för julstöket, 046-35 04 30 Johanna.LisbergJensen@kulturen.com

Anette Tryding, marknadskommunikatör och pressansvarig på
Kulturen, 046-35 04 47, anette.tryding@kulturen.com

Kulturen är två kvarter i centrala Lund fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i våra hus och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur.  Dessutom har vi programverksamhet för alla åldrar. Verksamheten drivs sedan 1882 av en ideell förening som välkomnar alla att bli medlemmar. Förutom friluftsmuseet i Lund har Kulturen även flera andra besöksmål, t ex Kulturens Östarp, Tegnérmuseet och Hökeriet.