2011-04-26 08:37Pressmeddelande

Kulturen begravs men återuppstår i Lundahallen!

Under våren har konstelever från Munka, Östra Grevie och Önnestads folkhögskola arbetat med en utställning om Kulturen på Kulturen. Under en fas begravdes hela arbetet, men har under slutskedet av processen återuppstår i annan form. Kulturen, våra minnen och tiden har tolkats och resultatet samt dokumentation kring arbetsprocessen visas nu i utställningen Kulturen Remix i Lundahallen fram t o m den 29 maj.

Kulturen Remix är ett unikt samarbetsprojekt mellan Kulturen och de tre konstfolkhögskolorna i Skåne; Munka folkhögskola, Önnestads folkhögskola och Östra Grevie folkhögskola. Arbetet har skett i Lundahallen och involverat närmare 40 konstelever. Projektet är utformat som grupparbeten i stafettform. Varje grupp har arbetat en vecka utifrån sin egen modell under ledning av en eller två lärare och veckorna har avslutats med vernissage och ett ceremoniellt överlämnande varje fredag. Lundahallen har fungerat både som ateljé, konstskola och utställningsrum. Arbetsprocessen har löpande dokumenterats på projektbloggen www.kulturen.com/remix

Invigning av Kulturen Remix sker fredag den 29 april kl 14.30 med samtliga konstelever, lärare samt museichef Anki Dahlin.

Pressvisning sker fredag 29 april kl 11

Camilla Palm, lärare Östra Grevie folkhögskola, tfn 0735 94 50 47
Emma Philipson, lärare Önnestads folkhögskola, tfn 070 23 58 700
Maria Werger, lärare Munka konstskola, tfn 0739 45 38 40
Erik Roman, pressansvarig på Kulturen, tfn 046 35 04 47

Kulturen är en kulturhistorisk oas mitt i Lund med hus från olika tider, från land och stad. Verksamheten utgår från stora museisamlingar och i drygt trettio kulturhistoriska byggnader visas utställningar om kulturhistoria, hantverk, konst och design. Här kan alla ta del av en magisk värld med program, traditionsfirande, restaurang och en fin lekplats. Verksamheten omfattar även arkeologi, byggnadsvård och annan uppdragsverksamhet. Kulturen är en ideell förening där alla kan bli medlemmar!