2014-11-26 08:07Pressmeddelande

Julstök på Kulturen i helgen

I helgen är det dags för Kulturens populära Julstök, med genuin julmarknad och julförberedelser från förr i de kulturhistoriska husen. Vi håller öppet kl 11–17 lördagen den 29 november och söndagen den 30 november. Förra året kom 11 500 besökare till Kulturen under de två dagarnas julstök – vårt mest välbesökta evenemang under året.

I husen från 1700-tal, 1800-tal och tidigt 1900-tal möter du personal i tidstypiska kläder som visar hur julen firades förr. Du kan hälsa på tomten, göra eget julpyssel eller se luciatåg kl 16 i parken. Du kan också se hur det går till när man stöper ljus, när smeden smider och hur man gör papper. På lördagen är det ponnyridning för barnen kl 12–15. Körmusik och jazztoner hörs på området. När skymningen faller tänds hundratals ljus i parken och skapar en magisk julstämning.

I bifogad pdf finns några hållpunkter för lördagen och söndagen.

Datum och tid: Lördag 29 november och söndag 30 november kl 11–17.

Plats: Kulturen, Tegnérsplatsen i Lund.

Pris: Entré 90 kr, pensionär 60 kr, student 45 kr. Kulturens medlemmar samt besökare under 19 år har fri entré

Pressbilder: 6 pressbilder bifogas. Scrolla ner och klicka på bilderna för att ladda ner högupplösta versioner. Det går förstås också bra att fotografera under Julstöket.

Johanna Lisberg Jensen, programarrangör, 046-35 04 30, johanna.lisbergjensen@kulturen.com

Maria Bohlin, informatör, 046-35 04 47, maria.bohlin@kulturen.com

Kulturen är två kvarter i centrala Lund fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i våra hus och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur.  Dessutom har vi programverksamhet för alla åldrar. Verksamheten drivs sedan 1882 av en ideell förening, med verksamhetsbidrag från Lunds kommun och Region Skåne. Förutom friluftsmuseet i Lund har Kulturen även flera andra besöksmål, t ex Kulturens Östarp, Tegnérmuseet och Hökeriet.