2012-10-30 06:00Pressmeddelande

Höstlov med spökkväll på Kulturen!

På torsdag är det dags för den årliga spökkvällen på Kulturen. Klockan 18 släpps besökare in i den mörka museiparken där de gruppvis får följa med på en vandring som bjuder på både hemska historier och möten med otäcka figurer. Efteråt samlas alla besökare i ett gemensamt försök att skrämma bort de mörka krafterna med hjälp av ljus, ramsor och besvärjelser.

Spökkväll på Kulturen är en tradition som började för ca 15 år sedan som en del av höstlovsverksamheten och högtidlighållandet av allhelgonahelgen. Idag engagerar denna kväll stora delar av Kulturens personal som tillsammans med sina familjer klär ut sig och spökar för de besökare som vågar delta. Spökväll på Kulturen har med åren blivit ett populärt arrangemang och idag är intresset så stort att antalet platser är begränsat. Förra året deltog ca 280 besökare som med stor framgång lyckades skrämma bort alla onda väsen så att vi kunde fira allhelgona i lugn och ro. Hur kommer det att gå i år?

Datum: Torsdag 1 november, kl. 18.00-19.00
Pris: 50 kr för alla, förköp i Kulturens entré. OBS! Begränsat antal platser.

Rekommenderas från 6 år.

Övriga höstlovsverksamhet på Kulturen:

Gör lyktor av sockerbetor
Under höstlovet kan du prova på den gamla sydsvenska traditionen att göra lyktor av sockerbetor. Roligt för barn och vuxna att göra tillsammans. Tre verkstäder per dag, kl 11.00, kl 13.00 och kl 14.30. Boka plats på kulturen.com/bokning. Från 6 år.

Datum: Tisdag 30 oktober - 1 november, kl. 11.00, 13.00 och 14.30
Pris: 30 kr/barn, vuxna betalar entré

Kristina Bakran, museipedagog, tel 046 35 04 46
Erik Roman, pressansvarig, tel 046 35 04 47

Kulturen är en kulturhistorisk oas mitt i Lund med hus från olika tider, från land och stad. Verksamheten utgår från stora museisamlingar av såväl sydsvenskt material som världskultur. I drygt trettio kulturhistoriska byggnader visas utställningar om kulturhistoria, hantverk, konst och design. Här kan besökare ta del av en unik värld med program, traditionsfirande, restaurang och en fin lekplats. Verksamheten omfattar även arkeologi, byggnadsvård och annan uppdragsverksamhet. Kulturen är en ideell förening där alla kan bli medlemmar!