2012-09-25 06:30Pressmeddelande

Förtrollat – en dag i folktrons tecken

Söndagen den 30 september kl 12-16 bjuder Kulturen på en dag i folktrons tecken. Då kommer älvor, troll och självaste näcken till museet och vi har aktiviteter för både barn och vuxna. Vi berättar om krocken mellan folktro och religion, pigorna Carna och Charlotte lär varandra folktroknep, människor i friluftsmuseets hus ställer frågor under en annorlunda tipsrunda och vi visar hur man bryggde öl förr i tiden. Välkommen på pressträff torsdag den 27 september kl 11.00.

Förr i tiden var magiska väsen en del av livet. Vättar, älvor, troll, näcken och skogsrået ansågs ligga bakom svårförklarliga händelser som till exempel missväxt och sjukdomar. Nuförtiden sätter folktro mest igång vår nyfikenhet och fantasi. Förtrollat är en temadag i folktrons tecken fylld med magi och spännande aktiviteter.

Näcken spelar vid vattnet, älvorna dansar och trollmor rör i sin stora gryta. Under tipsrundan ställs frågorna av människor i friluftsmuseets hus och du kan bli spådd i bly eller skjuta lappaskott. Man kan också skapa magiska knyten, hälsa på hos smeden och se gammeldags ölbryggning. Förtrollat är en temadag för hela familjen.

PRESSTRÄFF TORSDAG 27/9 KL 11.00
Välkommen på pressträff med programansvarig Johanna Lisberg Jensen och museipedagog Madeleine Larsson som på söndag kommer att berätta om krocken mellan folktro och religion. Ni får även träffa Kloka Gubben från Göingeskogarna som driver ut sjukdomar och onda krafter med sina lappaskott. Torsdag 27/9 kl 11.00

FÖRTROLLAT - EN DAG I FOLKTRONS TECKEN

Program

• Kl 12-16 Levande tipspromenad där människor i husen ställer frågorna. Från trollen får du en lapp!
  • Kl 12-16 Se på gammeldags ölbryggning vid Blekingegården.
  • Kl 12-16 Hälsa på de fula trollen vid Örtagården.
  • Kl 12-16. Dansa med de vackra älvorna vid Lusthuset.
  • Kl 12.15, 13.15, 14.15 & 15.15 Museipedagog Madeleine Larsson berättar om krocken mellan religion och folktro i Bosebo kyrka.
  • Kl 12.30 & 14 Promenadföreställning med pigorna Carna & Charlotte som råkar ut för ont och löser det med folktroknep. Samling vid Blekingegården.
  • Kl 13-16 Näcken spelar vid dammen.
  • Kl 13 & 15. Var med och rör runt när Trollmor gör sin magiska gryta.
  • Kl 13.30, 14.30 & 15.30 Gör onda & goda knyten med Kloka gubben i Borgarhuset.
  • Kl 14.30 & 15.30 Träffa smeden i Hylla smedja och hör museiguide Lars Lundberg berätta om den folktro smeden omgärdades av.

Evenemang: Förtrollat - en dag i folktrons tecken
Plats:
Kulturen, Tegnérplatsen i Lund
Datum: Söndag 30 september, kl. 12:00-16:00
Pris: Ingår i entrén: Medlemmar i Kulturen samt barn och unga under 19 år fri entré, vuxen 90 kr, pensionär 60 kr, student 45 kr.

Mer information:
Johanna Lisberg Jensen, programarrangör
johanna.lisbergjensen@kulturen.com, 046-35 04 30

Madeleine Larsson, museipedagog
madeleine.larsson@kulturen.com, 046-35 04 39

Erik Roman, pressansvarig
erik.roman@kulturen.com, 046-35 04 47

Kulturen är en kulturhistorisk oas mitt i Lund med hus från olika tider, från land och stad. Verksamheten utgår från stora museisamlingar av såväl sydsvenskt material som världskultur. I drygt trettio kulturhistoriska byggnader visas utställningar om kulturhistoria, hantverk, konst och design. Här kan besökare ta del av en unik värld med program, traditionsfirande, restaurang och en fin lekplats. Verksamheten omfattar även arkeologi, byggnadsvård och annan uppdragsverksamhet. Kulturen är en ideell förening där alla kan bli medlemmar!