2011-11-24 09:19Pressmeddelande

Förhandsvisning av årets julstök idag kl 11.00

Den 26-27 november är det dags för årets julstök på Kulturen. Som vanligt fylls friluftsmuseet av marknadsstånd, mat, pyssel och musik. I år blir det levande inne i alla hus på området och man kan hälsa på olika personligheter som julpyntar, bakar eller handarbetar. Kulturens personal möter besökarna i nya roller och pratar om vårt kulturarv på ett annorlunda sätt. Pressträff torsdag 24 nov kl 11.

Julstök både lördag och söndag (26-27 nov) kl 11-17
Kulturens traditionella julstök är en vacker och genuin julmarknad med garanterad julstämning. I år blir det precis som förra året julstök i dagarna två - lördag 26 och söndag 27 november kl 11-17. Under lördagen kommer vi att erbjuda julaktiviteter, ponnyridning, musik m.m. speciellt för barnfamiljer. Då är det mesta barnanpassat och även lättare att ta sig fram med barnvagn. Under båda dagarna blir det som vanligt mat, musik, hantverk och stämning!

Pressträff med smakprov på julstämning i tre av våra hus idag torsdag 24 november kl 11.

Medverkande:
Anki Dahlin, museichef
Professor Thomander som stolt visar upp nymodigheten att ha en gran inomhus i Thomanderska gården
Bryggmästaren Ivan som bjuder på hemlagad julöl i Blekingegården
Siri som förbereder inför julen i Arbetarbostaden på 1930-talet.
Emma Malmström, chef programavdelningen
Johanna Lisberg Jensen, programarrangör

Anki Dahlin, museichef, 046 35 04 02
Emma Malmström, chef programavdelningen, 046 35 04 54
Erik Roman, pressansvarig, 046 35 04 47

Kulturen är en kulturhistorisk oas mitt i Lund med hus från olika tider, från land och stad. Verksamheten utgår från stora museisamlingar av såväl sydsvenskt material som världskultur. I drygt trettio kulturhistoriska byggnader visas utställningar om kulturhistoria, hantverk, konst och design. Här kan besökare ta del av en unik värld med program, traditionsfirande, restaurang och en fin lekplats. Verksamheten omfattar även arkeologi, byggnadsvård och annan uppdragsverksamhet. Kulturen är en ideell förening där alla kan bli medlemmar!