2015-11-24 15:36Pressmeddelande

Dags för Kulturens traditionella Julstök i helgen!

I helgen är det åter dags för Julstök på Kulturen, med stor julmarknad och julförberedelser från förr i de kulturhistoriska husen. Lördag 28 november och söndag 29 november håller vi öppet kl 11-17.

Under Julstöket bjuder vi på jul för alla sinnen med både gamla och nya traditioner! I Prästgården, Blekingegården, Bosmålatorpet, Arbetar­bostaden och Thomanderska huset träffar du personal i tidstypiska kläder som gör julförberedelser och berättar om julen förr. I marknadsstånden säljs ost, korv, sill och annan julmat. Här hittar du även unika julklappar, som till exempel smycken, stickat, vykort, konst och keramik. Du kan se hur man stöper ljus, marmorerar papper och flätar korgar. Du kan också skapa julpyssel, lyssna på jazz, dricka glögg, se luciatåg eller besöka tomtefamiljen. För de mindre barnen finns även ponnyridning.

Evenemang: Julstök

Plats: Kulturen, Tegnérsplatsen i Lund

Tid: Lördag 28 november och söndag 29 november kl 11-17

Entré: Vuxen 90 kr, pensionär 60 kr, student 45 kr. Barn och unga under 19 år samt Kulturens medlemmar går in gratis!

Johanna Lisberg Jensen, programarrangör, johanna.lisbergjensen@kulturen.com, 046-35 04 30

Pressbilder: Bifogas, scrolla ner och klicka på en bild för att ladda ner den högupplöst.

Kulturen är två kvarter i centrala Lund fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i våra hus och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur.  Dessutom har vi programverksamhet för alla åldrar. Verksamheten drivs sedan 1882 av en ideell förening, med verksamhetsbidrag från Lunds kommun och Region Skåne. Förutom friluftsmuseet i Lund har Kulturen även flera andra besöksmål, t ex Kulturens Östarp, Tegnérmuseet och Hökeriet.