2022-11-15 06:45Pressmeddelande

Anrikt gästgiveri söker ny krögare

Äggakaka på Östarps Gästgivaregård. Foto: Karin Christiansson.Äggakaka på Östarps Gästgivaregård. Foto: Karin Christiansson.

Östarps Gästgivaregård ligger mellan Veberöd och Blentarp, mitt i det natursköna kulturreservatet Kulturens Östarp som varje år besöks av cirka 50 000 personer. Här upplever man ett genuint skånskt kulturlandskap med levande lantgård och museum i 1800-talsmiljö. Nu är det dags att hitta en ny krögare till gästgivaregården.

I gästgivaregårdens vackra anläggning uppförd i tegel och korsvirke har det tillagats och serverats mat med skånsk prägel sedan sommaren 1924. Här har tusentals gäster avnjutit lokalt inspirerade läckerheter, inte minst gästgiveriets skånska äggakaka, som är vida berömd och har utsetts till Sveriges godaste av tidningen Gourmet. Genom åren har arrangerats otaliga bröllopsmiddagar, jubileer, dopfester, släktträffar och promotions­middagar. Sedan 1946 har gästgiveriet drivits av familjen Vollmer i tre generationer, men nu vill vårt gästgivarpar pensionera sig och lämna stafettpinnen vidare.

I samarbete med familjen Vollmer och Östarps Gästgivaregård AB söker Kulturen nu en ny krögare till verksamheten. Sökande ska ha ett genuint intresse för skånska och sydsvenska mattraditioner med lokal förankring, gärna i modern tappning. Sökande ska också ha ett intresse för att hitta attraktiva publika synergieffekter tillsammans med museet.

Intresseanmälan

I ett första steg tar Kulturen nu in intresseanmälningar. Vänligen mejla yvonne.andersson@kulturen.com senast måndag 5 december 2022, och ange kontaktuppgifter.

Läs mer om Kulturens Östarp

Pressbilder bifogas, scrolla längst ner i pressmeddelandet

Östarps Gästgivaregård – exteriör. Foto: Karin Christiansson.

Östarps Gästgivaregård. Foto: Karin Christiansson.

På Kulturens Östarp visas lantrasdjur av olika slag under sommarhalvåret. I bakgrunden syns Östarps Gästgivaregård. Foto: Viveca Ohlsson, Kulturen

Östarps Gästgivaregård ligger mitt i det natursköna /friluftsmuseet kulturreservatet Kulturens Östarp. Foto: Viveca Ohlsson, Kulturen

En av lokalerna i Östarps Gästgivaregård. Foto: Karin Christiansson.

Kulturen (Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige) är en ideell förening, som driver museerna Kulturen i Lund, Kulturens Östarp, Livets museum, Hökeriet och Tegnérsmuseet. Vi har stora museisamlingar och våra arkeologer och bebyggelseantikvarier arbetar både med uppdragsverksamhet och med museets verksamhet.