2012-05-04 11:05Pressmeddelande

Alfonsteater och Barnens dag inleder Kulturens Sommardagar

Helgen 12-13 maj blir startskottet för Kulturens Sommardagar. Under lördagen blir det Alfons Åberg för hela slanten med den nya utställningen Alfons Åberg fyller år! och teaterföreställningen Hur långt når Alfons?. Under söndagen firas Barnens- och Folkmusikens dag med mängder av aktiviteter. Pressträff kring Kulturens sommarprogram och helgens aktiviteter onsdag den 9 maj kl 11.15.

HUR LÅNGT NÅR ALFONS? - lördag 12 maj kl 13 & 14.30
Helgen inleds på lördagen med Alfonsteater och lek i Kulturens nya Alfonsutställning. I Boulevardteaters teaterföreställning Hur långt når Alfons? funderar Alfons på vad en människa är. Hur långt når våra humör, handlingar och hugskott? Var tar själva Alfons slut? Och luften han andas ut? Och spottet han spottar på gatan som räddar livet på små små krypingar? Alfons tankar hittar inget slut … Teaterföreställningen Hur långt når Alfons? passar bäst för barn 4-8 år.
Föreställningar: Lördag 12 maj, kl 13 & 14.30
Biljetter: 100 kr

BARNENS- OCH FOLKMUSIKENS DAG - söndag 13 maj kl 12-17
För andra året i rad firar vi Barnens dag på Kulturen. Vi upprepar succén från i fjol och samarrangemanget med Folkmusikens dag, en tradition som arrangerats av Lunds spelmansgille på Kulturen i över fyrtio år. Välkommen till en dag fylld av musik, lek och glädje!

• Spännande djur i parken, musik- och djurshow med Gitte Pålsson och Frank Madsen. Kl 13
  • Åktur i parken med minitåget Fnulle, en kopia av ett gammalt ånglokomotiv med vagnar i skala 1:8.
  • Roliga experiment med Vattenhallen
  • Fiskdamm i Lusthuset
  • Danslekar för barnen
  • Skapa gräsgubbar av gamla strumpor
  • Lekutställningen Alfons Åberg fyller år! är öppen
  • Utdelning av Alfonsballonger
  • Collagepyssel i Alfons-utställningen
  • Popcornmaskin
  • Folkmusikens dag firas med levande musik och uppvisning av folkdans i parken och inne på museet

Datum: Söndag 13 maj, kl 12-17

SOMMARDAGAR PÅ KULTUREN MAJ - AUGUSTI
På Kulturen varar sommaren i 123 dagar - från maj till augusti. Parkliv, hantverk, café, lekplats, historiska byggnader, midsommar, allsång för barn mm. Allt finns här och du kan besöka oss när som helst och njuta av sommaren. Medlemmar, barn och unga under 19 år har fri entré. Information om sommarprogram, entréavgifter, öppettider samt hur du blir medlem hittar du på kulturen.com.

Kulturens sommarprogram finns även att ladda ner via länken nedan.

PRESSTRÄFF onsdag 9 maj kl 11.15
Välkommen till pressträff med presentation av Kulturens sommarprogram och helgens aktiviteter för barn med teaterföreställningen Hur långt når Alfons? på lördag och Barnens dag på söndag.
Träffa Kulturens programansvariga samt Alfons Åberg och pappa Bertil (Tobias Andersson och Gustav Lundkvist) från föreställningen Hur långt når Alfons? som under veckan även spelas för förskolor i regionen.

Emma Malmström, programchef, tfn 046 35 04 54
Johanna Lisberg Jensen, programansvarig, tfn 046 35 04 30
Erik Roman, pressansvarig, tfn 046 35 04 47

Kulturen är en kulturhistorisk oas mitt i Lund med hus från olika tider, från land och stad. Verksamheten utgår från stora museisamlingar av såväl sydsvenskt material som världskultur. I drygt trettio kulturhistoriska byggnader visas utställningar om kulturhistoria, hantverk, konst och design. Här kan besökare ta del av en unik värld med program, traditionsfirande, restaurang och en fin lekplats. Verksamheten omfattar även arkeologi, byggnadsvård och annan uppdragsverksamhet. Kulturen är en ideell förening där alla kan bli medlemmar!