2017-09-06 14:51Pressmeddelande

125-årsjubileum på Kulturen i Lund

Söndagen den 10 september firar vi att det är 125 år sedan Kulturen i Lund öppnade! Det blir föredrag om museets grundare Georg Karlin, musik, visningar och fika i sekelskiftesstil. I parken flanerar gäster i sekelskiftesdräkter och i husen levandegörs historien av våra volontärer i tidstypiska kläder. En kort stund återuppstår Georg Karlin på Herrehusets trappa.

Onsdagen den 7 september 1892 invigdes Kulturen i Lund. Då hade Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige funnits i tio år, men nu öppnades museet.

Jubileumsfirandet på söndag pågår kl 12.30–15.00, museet är öppet kl 12–16. Så här ser programmet för dagen ut:

Kl 12.30–13.00 ”En makalös museiman”, intendent Anders Jansson berättar om museets grundare Georg Karlin. I Auditoriet, begränsat antal platser, gratis biljett i entrén.

Kl 13.15 Karlin återuppstår på Herrehusets trappa

Kl 13.30–14.30 Fika på sekelskiftesvis i parken vid Dansbanan. Köp fikabiljett i caféet.

kl 13.30–15.00 Sextettmusik med Limhamns mässingsorkester på Dansbanan

Kl 14.00–14.20 Introduktion till Kulturen i Lund på svenska

Kl 14.30–15.00 An introduction to Kulturen in Lund (in English)

Kl 12.30–15.00 Hälsa på i Dekanhuset, Blekingegården, Bosmålatorpet och Arbetarbostaden och få en inblick i hur det kan ha varit att bo där, och prova på tidsenliga sysslor. Husen befolkas av våra volontärer.

Kl 12.30–15.00 Musikdirektör Erik Ask-Upmark förevisar sin fonograf, den senaste teknikflugan från Amerikat. I Lusthuset.

Kl 12.30–15 Kulturens timmermän visar spånhuggning vid Bosebo kyrka, där vi denna vecka har påbörjat byte av stavspån på kyrkans tak.

EVENEMANG
Kulturen i Lunds 125-årsjubileum

PLATS
Kulturen i Lund, Tegnérsplatsen

TID
Söndagen den 10 september 2017. Firandet pågår kl 12.30–15.00, museet är öppet kl 12–16.

PRESSBILDER
Bifogas. Scrolla ner och klicka på en bild för att ladda ner den högupplöst.

FÖR MER INFORMATION

Om Georg Karlin och museets historia: Anders Jansson, intendent på samlingsavdelningen. 046-35 04 22, anders.jansson@kulturen.com. Anders kan också intervjuas i anslutning till föredraget om Georg Karlin på söndag.

Om jubileumsprogrammet: Johanna Lisberg Jensen, programarrangör. 046-35 04 30, johanna.lisbergjensen@kulturen.com

Maria Bohlin, informatör, 046-35 04 47, maria.bohlin@kulturen.com

Kulturen är en ideell förening som förvaltar ett antal museer och friluftsmuseer på ett flertal platser i Skåne. Huvuddelen av verksamheten bedrivs på Kulturen i Lund, som är ett museum som sträcker sig över två kvarter i centrala Lund, fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i husen och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltid till samtid, från lokal kultur till världskultur.

På Kulturen i Lund är det ofta liv och rörelse. Här firas både nya och gamla traditioner och det erbjuds en omfattande programverksamhet för alla åldrar. När du blir hungrig kan du äta i restaurangen eller ta en fika på vårt mysiga café.

Bland våra övriga besöksmål finns t.ex. Kulturens Östarp, där man kan uppleva en lantbruksmiljö från 1800-talet, Hökeriet, som är Lunds äldsta speceributik, Livets museum i Lund, som handlar om människokroppens funktioner, och Medicinhistoriska museet i Helsingborg, som handlar om hur synen på friskt och sjukt har förändrats över tid.

Kulturen bedriver pedagogisk och vetenskaplig verksamhet inom hela det kulturhistoriska fältet. Magasinering, vård och dokumentation är en omfattande del av vårt arbete. Vi utför också arkeologiska uppdrag och uppdrag inom bebyggelseantikvarisk verksamhet.

Kulturen grundades 1882 och har drygt 3 500 medlemmar. Kulturen får verksamhetsbidrag från Region Skåne, Lunds kommun och Sjöbo kommun.