Mopeden – en svensk designhistoria

Mopeden är ett fenomen i svensk nutidshistoria. Den skapades 1952 som ett billigt bruksfordon för vanligt folk. På kort tid såldes hundratusentals mopeder. Snart stod också 15-åringen och suktade i cykel- och sportaffären. Då dög det inte med en simpel cykel med hjälpmotor. De svenska tillverkarna svarade med – design! Utställningen är producerad av motorjournalisten Claes Johansson, för Kulturen. Den visas på Kulturen i Lund 26 september 2020–28 februari 2021.
Tidningen Mopeds projekt X-Ray, byggd på en Crescent 2000. Showmopeden byggdes 2020 som en aningen romantiserad hyllning till customkulturen på 1960-talet. Högt styre och flake-lack i guld. Massor av krom. Tidningen Moped tog ut svängarna lite till – bara för att det är så roligt. Foto: Johan Olsson
Media use
På 1960- och -70-talen genomgick svensk cykel- och mopedindustri stora rationaliseringar. Konkurrensen från kontinenten ökade och svenska företag slogs ihop och samarbetade. I en lätt förändrad form blev därför Sixten Sason bumerangformade ram till Husqvarna Cornette 1959 stommen till konkurrenten Björn Karlström när han 1966 skapade en hel serie nya mopeder för MCB. Här är sportmodellen 50SS. Foto: Claes Johansson.
Media use
Tidningen Mopeds projekt X-Ray, byggd på en Crescent 2000. Showmopeden byggdes 2020 som en aningen romantiserad hyllning till customkulturen på 1960-talet. De häftigaste mopedbyggena ställdes ut på Hot Rod Show i Marmorhallarna i Stockholm. Stilen var allt annat än blyg. Foto: Johan Olsson
Media use
Björn Karlström fick uppdraget att möta skotervågen från Italien med Vespa och Lambretta. För MCB ritade han Skoterett som kom 1964. Den såldes fram till 1972 som både Crescent och Monark. Formen var genomarbetad och helgjuten, men som brukligt i svensk mopedhistoria ville man spara pengar genom återanvändning. Med stor skicklighet inkorporerade Karlström strålkastare, styre och bakljus från Crescent Raket. Foto: Claes Johansson.
Media use
De allra flesta mopedmodeller saknar namngivna designer. Marknadsfolk och ingenjörer slog inte sällan sina kloka huvuden ihop och skyfflade ut ännu en modell på marknaden. Med filmen Easy Rider 1969 fick MCB bråttom. De ville ha en chopper… och då blev det så här. En udda fågel, 50 CS 1971. Foto: Claes Johansson.
Media use
Utbudet av nya modeller på 1950- och 1960-talen var enormt. Designprocesserna var oftast snabba och präglades av praktiskt arbete på verkstadsgolvet. Arbetet med att skapa Crescent Sport började med en undersökning bland tusentals ungdomar – hur skulle drömmopeden se ut? Sedan var det upp till formgivaren Björn Karlström att tolka svaren i en rik mängd skisser. I uppdraget ingick också att ”dölja” det faktum att handlade om att snitsa till bruksmodellen Saxoped. Det blev tidernas häftigaste kulissmoped, den enorm populära Crescent ”Raket”.
Media use
Utbudet av nya modeller på 1950- och 1960-talen var enormt. Designprocesserna var oftast snabba och präglades av praktiskt arbete på verkstadsgolvet. Arbetet med att skapa Crescent Sport började med en undersökning bland tusentals ungdomar – hur skulle drömmopeden se ut? Sedan var det upp till formgivaren Björn Karlström att tolka svaren i en rik mängd skisser. I uppdraget ingick också att ”dölja” det faktum att handlade om att snitsa till bruksmodellen Saxoped. Det blev tidernas häftigaste kulissmoped, den enorm populära Crescent ”Raket”.
Media use
Claes Johansson är chefredaktör för tidningen "Moped", och utställningsproducent för "Mopeden – en svensk designhistoria". Favroiten i hans mopedsamling är Crescent 2000, för tillfället utan motor. Med just den här mopeden åkte Claes till Paris – något som kickade igång hans passion för klassiska mopeder. Foto: Sixten Johansson
Media use
Utbudet av nya modeller på 1950- och 1960-talen var enormt. Designprocesserna var oftast snabba och präglades av praktiskt arbete på verkstadsgolvet. Arbetet med att skapa Crescent Sport började med en undersökning bland tusentals ungdomar – hur skulle drömmopeden se ut? Sedan var det upp till formgivaren Björn Karlström att tolka svaren i en rik mängd skisser. I uppdraget ingick också att ”dölja” det faktum att handlade om att snitsa till bruksmodellen Saxoped. Det blev tidernas häftigaste kulissmoped, den enorm populära Crescent ”Raket”.
Media use
Den chockade marknaden 1956 – Crescent 2000. Kallades Månraketen. En uni-sexmodell signerad Björn Karlström. Formspråket hämtades från bilvärlden och modellens främsta kännetecken är att strålkastaren är sammanbyggd med bensintanken. Efter kort tid förvandlades den till en skotermodell med kraftiga benkåpor. Foto: Claes Johansson
Media use
Mopedens toppfart var strypt till 30 km/h. Ändå – eller just därför – underströks fart och strömlinjeform i designen. Studier av inbyggt styre av Björn Karlström, för Nymanbolagen (Crescent)
Media use
Monark Topper av 1967 års modell. Formgivare: Björn Karlström. I slutet av 1960-talet ändrade mopeden form och blev mer av en förminskad motorcykel. Men de plåtrika modellerna hängde med ett tag till, här MCB:s sportmodell som under några få år försökte stå emot den superpopulära importmodellen, österrikiska Puch Dakota. Foto: Claes Johansson.
Media use
Den svenska mopedhistoriens kanske mest genomarbetade modell är Björn Karlströms Crescent Skoterett som växte fram i början på 1960-talet. Inspirerad av Lambretta och Vespa skapades en form som krävde stora investeringar i pressverktyg. Modellen blev en framgång, 1964-72.
Media use
Annons för Husqvarna Corona 1959. Formgivare: Sixten Sason. Husqvarna Corona är en egensinnig och plåtglad skoter från Husqvarna, ritad av Sixten Sason. Den blev inte långvarig på marknaden, 1958-61. Man gjorde ett halvhjärtat försök att lansera den i USA med starkare motor och ännu mer plåt. Såldes även i Finland.
Media use
Crescent Sport fick efter 1961 smeknamnet Raketen. Bakljuset såg verkligen ut som ett raketutblås. Modellen blev mycket populär och såldes i ett otal varianter med både svensktillverkad Flintamotor från Husqvarna och den klassiska Sachs 50 från Västtyskland. En ”finess” var den stelopererade stötdämparen bak. Så verklig ut på håll, men var i själva verket bara en pinne som fjädrades med ett gummiband dolt av karossen. Design: Björn Karlström. Foto: Claes Johansson
Media use
Annons för Crescent 2000 år 1958. Formgivare: Björn Karlström Crescent 2000 av Björn Karlström är nog ändå zenit när det kommer till svensk mopeddesign. Här var det bildesign och torpedinspiration! Men kort efter introduktionen förvandlades den till en mer inklädd skotermodell för en lite mognare publik.
Media use
Mopeden föddes ur cykeln. En cykel med hjälpmotor, det var så politikerna tänkte sig det nya folkhems-åket som lanserades 1952. Men ingenjörer och formgivare hade större ambitioner än så. Björn Karlström gav NV 5 Autopeden 1953 en elegant motorkåpa som skulle skydda mopedistens ben mot värme och oljestänk. Men topplocket fick lov att sticka upp lite för kylnings skull. Där gav sig inte ingenjörerna! Foto: Claes Johansson.
Media use
Annons för Apollo-mopeder från 1957. De klassiska cykeltillverkarna var snabba att haka på mopedboomen. Här fanns pengar att hämta. Apollo i Värnamo skapade en rad attraktiva modeller, delse helt egna men också varianter av Crescents utbud. Någon namngiven formgivare finns egenligen inte, men företagets dynamiske chef Valentin Heurlin lär ha varit konstnärligt begåvad. Apollo hade en genomtänkt kulörlinje i sitt produktprogram och man förstod vikten av flashiga modellnamn, som Monte Carlo, Bel Rock och Sierra.
Media use
Sigvard Bernadotte var inblandad i flera projekt för Monark från mitten av 1950-talet och framåt. Han tog sig an mopeden med en sakligare hållning än konkurrenterna. Mopeder skulle vara tidlösa och enkla bruksföremål, ändå med en finess. Här är presentationsskissen till en namnlös skoter. Varken den eller de andra projekten nådde produktion.
Media use