2018-08-15 09:46Pressmeddelande

Östarpsdagen 19 augusti

Östaprsdagen på Kulturens Östarp (2017)Östaprsdagen på Kulturens Östarp (2017). Fotograf: Viveca Ohlsson/Kulturen.

Fira Östarpsdagen på Kulturens Östarp söndag 19 augusti kl. 11:00-16:00

Under dagen finns det mycket att se, göra och höra! Riksspelmannen Erik Ask-Upmark ger dagen stämning med ambulerande musik under tiden som ett flertal hantverkare visar upp traditionella kunskap. Det visas bland annat knyppling, flamskvävning och treflätning med medlemmar från Hemslöjden Malmöhus och skånsk repslagning, pilflätning och borstbindning med Pilgårdens Hantverk. Lovisa Olsson från Allkorn, en förening som värnar om ekologisk odling av stråsäd och kultursorter, berättar om deras arbete med att främja användandet av kultursorter i vår kosthållning. Genom att baka med fullkorn och surdeg blir brödet både nyttigare och godare. Kom och titta på sädesax av kulturspannmål och prata mjöl, fullkorn och surdegsbakning!

Lions Club Romeleåsens fikastånd hittar du precis vid Gamlegård. Blir det sedan matdags serverar Östarps Gästgivaregård söndagsbrunch och à la carte inne i restaurangen. Glass och korv finns också att köpa i deras kiosk.

Entréavgift

60 kr/person. Fri entré för besökare 0-18 år samt för Kulturens medlemmar (giltigt medlemskort visas upp i entrén). Vi rekommenderar förköpt entré (kulturen.com), så slipper man också köa!

• Kl 11-16 Gamlegård är öppen
  • Kl 11-16 Kulturens timmermän visar när de byter ett skadat fotträ i Gamlegård
  • Kl 11.30 – Djurvisning
  • Kl 11.30 & kl 13.30 – Staffan Björklunds barnteater ”Två på ett strå”, föreställning med rotfruktsverkstad
  • Kl 12-13 – Dragonuppvisning med berättelser om Östarps ryttare
  • Kl 12.30 – 13.30 – Täljning på Gamlegård
  • Kl 12.30 – 13.30 – Visning ”Bebyggelsen och markerna – Östarp under 300 år”
  • Kl 13 – Tornabygdens folkdanslag – uppvisning och barnlekar
  • Kl 13.30 – Föredrag ”Från säd till bröd – utan genvägar” med Christine Heger från Bröd&Kvarn
  • Kl 14-14.45 Visning av Gamlegård och trädgården

Läs mer här

Hjärtligt välkomna!

Kulturen, vars formella namn är Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige, är en ideell förening stiftad 1882 med cirka 3 500 medlemmar. Kulturen har Sveriges största samling av kulturhistoriska föremål från södra Sverige, stora samlingar av jämförande föremål från hela världen och norra Europas största medeltidsarkeologiska samling. Kulturen har besöksmål i fem skånska kommuner. Huvuddelen av den publika verksamheten utförs på Kulturen i Lund. De övriga besöksmålen är Kulturens Östarp, Livets museum, Medicinhistoriska museet i Helsingborg, Hökeriet, Tegnérmuseet, Norlindmuseet samt Bosjöklosters mölla. Utifrån en bred definition av kulturarvsbegreppet, som inbegriper både det materiella och immateriella kulturarvet, driver Kulturen utställningsverksamhet, dokumentation, insamling, vård, magasinering, vetenskaplig bearbetning, programverksamhet och pedagogisk verksamhet inom hela det kulturhistoriska fältet. Kulturen utför även uppdrag inom arkeologi och bebyggelseantikvarisk verksamhet i framför allt södra Sverige. Kulturen ska vara en resurs och ett kunskapscentrum för hela regionen genom att vara rörligt, tillgängligt och serviceinriktat. Kulturen ska också, utifrån sin samlade kompetens, inta en självständig roll i frågor som rör kulturarv.

Johan Hofvendahl
Kommunikationsansvarig