2019-05-23 06:00Pressmeddelande

Kulturen i Lund ger råd om renovering av äldre träfönster

Foto: Viveca Ohlsson/KulturenFoto: Viveca Ohlsson/Kulturen

Vi tjuvstartar Fönsterrenoveringens dag en dag i förväg, onsdagen den 29 maj. Då ger vi råd om renovering av äldre träfönster. Du kan träffa Lunds stadsantikvarie Henrik Borg och Kulturens bebyggelseantikvarie Erik Blomqvist utanför entrén till Kulturen i Lund mellan kl 11.30 och 14.00.

Värdet och kvaliteten på äldre fönster är okänt för många. Vackra kvalitetsfönster ersätts ofta med moderna fönster som inte sällan är tillverkade av material med kort livslängd – eller rent av material som inte går att underhålla, till skada för både natur- och kulturmiljö.

Fönsterrenoveringens dag firas den 30 maj varje år, och syftet är att sprida kunskap om de miljömässiga, ekonomiska, estetiska och hållbara fördelarna med att vårda sina fönster. Bakom initiativet står Sveriges Länsmuseer, Svenska byggnadsvårdsföreningen och Riksantikvarieämbetet.

På Kulturen i Lund tjuvstartar vi som sagt med en fönster-aktivitet redan onsdagen den 29 maj. Mellan klockan 11.30 och 14.00 finns stadsantikvarie Henrik Borg och bebyggelseantikvarie Erik Blomqvist tillgängliga utanför entrén till Kulturen i Lund, beredda på att prata med husägare och andra intresserade. De kommer att förmedla kunskap om renovering och energieffektivisering av äldre träfönster, och även svara på frågor om bygglov och varsamhet gällande just fönster.

Evenemang: Råd om renovering av äldre träfönster (tjuvstart Fönsterrenoveringens dag)

Plats: Kulturen i Lund, Tegnérsplatsen i Lund. Utanför entrén, ingen entréavgift behöver betalas.

Tid: Onsdagen den 29 maj kl 11.30–14.00

Pressbilder: Bifogas, scrolla ner. För att ladda ner en bild högupplöst, klicka upp bilden och klicka sedan på knappen ”Ladda ner”.

För mer information: Lunds stadsantikvarie Henrik Borg, 046-35 04 51, henrik.borg@kulturen.com

Kulturen, vars formella namn är Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige, är en ideell förening stiftad 1882 med idag cirka 3 500 medlemmar. Kulturen har besöksmål i fem skånska kommuner. Huvuddelen av den publika verksamheten utförs på museet och friluftsmuseet Kulturen i Lund, som invigdes 1892. Kulturen i Lund är ett av Skånes tre länsmuseer.